Monday, 22 February 2016

Tahap Penerimaan Masyarakat Terhadap Produk Kosmetik yang Baharu Diperkenalkan


Disediakan Untuk:
Dr. Maharam Mamat


Disediakan Oleh:

Shah Mohd Akmal bin Abdul Halim
Mohd Hadi bin Mazlan
Siti Nur Afiqah binti Basiran
Nur Hidayah binti Hairul Azman
Filzah Izzaty binti Fadil
Siti Kharunisa binti Mohd Yusri


               ABSTRAK

Kajian ini dibuat adalah bertujuan untuk mengenalpasti tahap keyakinan, penerimaan, tahap sambutan dan juga perasaan ingin mencuba masyarakat terhadap produk kosmetik yang baru diperkenalkan. Responden kajian dipilih secara rawak yang terdiri daripada 100 orang penduduk di sekitar Bandar Baru Bangi iaitu 33 orang lelaki dan 67 orang perempuan. Data kajian diperolehi melalui soal selidik yang dianalisis menggunakan program SPSS. Hasil kajian menunjukkan kebanyakkan responden menunjukkan tahap penerimaan yang rendah terhadap produk baru kerana mereka lebih cenderung untuk kekal dengan produk terdahulu. Berdasarkan dapatan kajian juga, beberapa cadangan turut dikemukakan bagi meningkatkan tahap keyakinan, penerimaan dan tahap sambutan masyarakat terhadap produk kosmetik yang baru diperkenalkan.

Kata Kunci: Produk Kosmetik Baru, Keyakinan, Penerimaan, Tahap Sambutan, Perasaan Ingin Mencuba.

                 ABSTRACT

This research is aims to examine the level of confidence, acceptance, the level of customer response and level of wanting to try new cosmetic products. This research involves 100 respondents selected around Bandar Baru Bangi, which consist of 33 males and 67 females. The data is collected through questionnaires and analyzed using SPSS. The results showed that most respondents indicated a low level of acceptance of new products because they are more likely to remain with earlier products. Based on these findings, some suggestions are put forward for increasing the level of confidence, acceptance and the level of public response to the new cosmetic products.

Key Words: New Cosmetic Products, Confidence, Acceptance, Level Of Response, wanting to try.



1.0 PENGENALAN

Secara umumnya, kosmetik adalah bahan atau campuran bahan untuk digosokkan, dilekatkan, dituangkan, dipercikkan atau disapukan pada, di masukan dalam, dipergunakan ke atas badan manusia dengan tujuan untuk membersihkan, memelihara, menambah daya tarikan, dan mengubah rupa (Sehat Kabau, 2012). Kebelakangan ini, produk-produk kosmetik baharu semakin banyak dikeluarkan oleh syarikat-syarikat pengeluar kosmetik yang tidak terkira jumlahnya. Hal ini tidak terhad kepada produk-produk tempatan, tetapi juga turut melibatkan produk-produk antarabangsa. Antara produk kosmetik yang cukup terkenal dalam pasaran Malaysia termasuklah Qu Puteh Vida Beauty, Dnars Skin Care, Beauty Umaira dan lain-lain lagi.

            Namun begitu, di sebalik lambakan produk-produk kosmetik ini, terdapat juga pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab memalsukan produk-produk kosmetik terkenal ini demi keuntungan mudah memandangkan produk-produk ini telah laris di pasaran disamping populariti produk-produk ini sudah terkenal dalam kalangan penggemar produk kosmetik. Tidak dinafikan bahawa lambakan-lambakan produk kosmetik tiruan ini semakin hari semakin kronik sehinggakan pengguna tidak lagi tahu bagaimana cara untuk membezakan produk kosmetik asli dan tiruan. Lebih merisaukan lagi terdapat juga sesetengah produk yang mengandungi merkuri yang mampu memberi kesan terhadap kesihatan. Menurut United Nations Environment Programme (UNEP) (2008), menjelaskan bahawa penggunaan merkuri dalam produk kosmetik boleh memberi kesan buruk termasuk ruam, perubahan warna, memberikan parut akibat radang kulit dan boleh jangkitan kulit akibat bakteria dan gangguan kulit mikosis. Selain itu, pengunaan langsung yang berpanjangan dan berulang-ulang boleh menyebabkan kerosakan pada otak, sistem saraf dan buah pinggang.

            Oleh itu, permasalahan-permasalahan ini kadang kala menjadi punca kepada keyakinan pengguna terhadap produk kosmetik baharu luntur akibat daripada kerisauan mengenai keaslian sesuatu produk, keberkesanan dan kelebihan produk-produk baharu. Namun begitu, lambakan produk-produk kosmetik baharu ini tidak hanya terhad kepada kesan-kesan negatif sebaliknya turut mempunyai beberapa kesan positif. Dalam pemilihan sesuatu produk kosmetik, pengguna perlulah lebih bijak dalam memilih agar tidak menyesal di kemudian hari akibat penyakit-penyakit yang yang berpunca daripada penggunaan produk-produk kosmetik tersebut.

1.1 PERNYATAAN MASALAH
Kajian yang dilakukan ini berkait rapat dengan tahap penerimaan penduduk Bandar Baru Bangi ke atas produk-produk kosmetik yang baru dipasarkan. Penerimaan produk baharu ini sememangya berkait rapat dengan soal kesetiaan terhadap produk lama dan bagaimana tanggapan penduduk Bandar Baru Bangi ke atas keluaran baru produk kosmetik.

Penggemar produk kosmetik kini dikatakan amat sukar untuk bertukar kepada produk-produk baharu atas faktor keyakinan dan keberkesanan memandangkan ramai yang memilih untuk setia dengan produk terdahulu kerana telah mengetahui hasilnya. Selain itu, sambutan terhadap produk-produk kosmetik terbaharu juga dikatakan kurang walaupun berlangsungnya promosi secara besar-besaran.

Melalui kajian yang dijalankan, maka persepsi-persepsi masyarakat yang terdiri daripada penduduk Bandar Baru Bangi dapat dirungkai sama ada benar atau tidak dakwaan produk kosmetik terbaharu sukar mendapat tempat dihati pelanggan.


1.2  OBJEKTIF KAJIAN

Kajian ini dijalankan adalah untuk mengenalpasti keyakinan pengguna terhadap keberkesanan produk kosmetik baharu. Selain itu, kajian ini juga dijalankan untuk menilai tahap penerimaan masyarakat terhadap produk kosmetik yang baru diperkenalkan. Di samping itu, kajian ini bertujuan untuk mengukur tahap sambutan dan juga perasaan ingin mencuba masyarakat terhadap produk-produk kosmetik terbaru.

1.3 PERSOALAN KAJIAN
Fenomena pengeluaran produk-produk kosmetik terbaharu sememangnya akan kedengaran saban tahun. Pengusaha-pengusaha produk kosmetik berlumba-lumba untuk mengeluarkan produk-produk terbaharu demi kepuasan pengguna. Namun begitu, adakah pengeluaran produk-produk baharu ini mampu mendapat penerimaan oleh pengguna. Oleh itu, beberapa persoalan kajian telah dinyatakan untuk  mencapai objektif yang bertepatan dengan tajuk kajian ini. Beberapa persoalan kajian telah dikenal pasti iaitu:
  1. Adakah produk-produk yang baru dikeluarkan dan dipasarkan tidak diyakini oleh masyarakat terutama sekali dalam aspek keberkesanan?
  2. Setakat mana kebenaran yang menyatakan bahawa tahap penerimaan masyarakat terhadap produk kosmetik yang baru dikeluarkan sangat rendah atas faktor produk tersebut masih belum terkenal?
  3. Sejauh manakah sambutan dan juga perasaan ingin mencuba penduduk Bandar Baru Bangi ke atas produk-produk yang baru diperkenalkan?
.
1.4 SKOP/BATASAN KAJIAN

Skop utama kajian ini adalah untuk mengkaji tahap penerimaan masyarakat terhadap produk kosmetik yang baru diperkenalkan ke atas penduduk sekitar Bandar Baru Bangi. Kajian hanya tertumpu dalam kalangan penduduk Bandar Baru Bangi sahaja. Sesuai dengan objektif kajian ini, kajian hanya dibuat sekitar kawasan Bandar Baru Bangi, Selangor dan sampel-sampel yang diambil juga adalah daripada mereka yang tersebut di atas.
                                     
2.0  METODOLOGI KAJIAN

2.1       Rekabentuk Kajian

            Kajian yang dilakukan ini adalah berbentuk deskriptif dan bertujuan untuk menganalisis tahap penerimaan penduduk Bandar Baru Bangi terhadap produk kosmetik yang baru diperkenalkan. Berg et al. (1979) menjelaskan bahawa kajian deskriptif memperjelaskan fenomena dengan menganalisis data deskriptif yang diperolehi daripada soal selidik atau media yang lain. Menurut Ary dan Jacobs (1990) pula, menyatakan bahawa penyelidikan deskriptif direka untuk mendapatkan maklumat berkenaan dengan sesuatu kedudukan kejadian masa kini (Mohd Rizal & Thay Cheow Yin, 2007). Kajian ini mengunakan reka bentuk kajian kuantitatif dalam mengutip data secara terus dari responden.

2.2       Sampel Kajian
            Kajian ini dilakukan kepada 100 orang responden pelajar bukan bumiputera yang terdiri daripada pelajar-pelajar UKM. Sebanyak 100 borang soal selidik telah diedarkan kepada pelajar bukan bumiputera di UKM.
            [Lokasi kajian adalah di Bandar Baru Bangi, bagaimana sampel dikutip di UKM?]

2.3       Alat Kajian
Dalam melaksanakan kajian ini, dua jenis alat kajian telah digunakan iaitu data primer (borang soal selidik) dan data sekunder. Menurut Tuckman (1999), soal selidik merupakan cara yang berkesan bagi mendapatkan maklumat daripada responden (Nazri Muslim & Abdul Latif Samian 2012 : 11). Borang soal selidik dibahagikan kepada dua bahagian yakni bahagian A terdiri daripada (data demografi responden) manakala bahagian B terdiri daripada soalan soal selidik yang berkaitan dengan tahap penerimaan pelajar bukan bumiputera terhadap bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan. Set soal selidik kajian yang disediakan menggunakan skala Likert dengan tiga pilihan jawapan iaitu setuju, tidak pasti dan tidak setuju.

 Menggunakan kaedah borang selidik sememangnya lebih efektif dalam mendapatkan data. Hal ini kerana dengan menggunakan soal selidik, data yang diterima adalah tepat dan responden dapat memberi maklum balas dengan yakin. Selain itu, dengan menggunakan set soal selidik ini juga akan menghasilkan item-item yang boleh dipercayai serta menjimatkan masa dan kos pengkaji.
                                                      
Bagi menyokong maklumat daripada borang soal selidik itu, pengkaji telah mendapatkan beberapa sumber lain iaitu sumber sekunder seperti buku-buku, laporan kajian, penyelidikan bertulis, artikel dalam surat khabar dan beberapa artikel dari internet.


3.0         KAJIAN LITERATUR

Kajian mengenai persepsi masyarakat dalam konteks produk kosmetik turut disentuh oleh beberapa pengkaji terdahulu. Antaranya, kajian yang dilakukan oleh Desiderato (2004) yang mendifinisikan istilah persepsi yang bermaksud pengetahuan tentang objek, sesuatu kejadian, dan hubungan-hubungan yang diperoleh dengan membuat kesimpulan mengenai maklumat dan mentafsirkan tanggapan seseorang. Persepsi mampu memberikan makna pada stimuli luaran (Rakhmad, J. 2004 : 51).

Guthrie, M. & Jung, J. (2008) dalam kajian mereka women's perceptions of brand personality with respect to women's facial image and cosmetic usage telah mendapati bahawa perempuan beranggapan bahawa kecekapan personaliti jenama adalah yang paling utama dalam kalangan semua jenama yang turut memperlihatkan persepsi pengguna berkaitan dengan sifat-sifat personaliti jenama adalah berbeza. Dalam penelitian ini mereka menjalankan kajian elektronik yang melibatkan sampel sebanyak 225 peserta wanita di Amerika Syarikat untuk mengetahui persepsi mereka terhadap produk-produk kosmetik. Kaji selidik itu termasuk barangan yang mengukur imej muka, penggunaan kosmetik, personaliti jenama, dan ciri-ciri sesebuah jenama. Dengan kajian ini, syarikat-syarikat boleh meningkatkan strategi pemasaran mereka untuk meningkatkan kepuasan pelanggan dan meningkatkan asas pelanggan mereka. Selain itu, dengan mengenal pasti personaliti jenama yang menarik pengguna, syarikat-syarikat boleh menunjukkan ciri-ciri yang pelanggan cari pada sesuatu produk, yang seterusnya boleh digunakan untuk meningkatkan imej jenama (Gupta, V. 2013 : 3).

Persepsi menurut Erna Ferrinadewi (2008) pula adalah mengikut tanggapan awal pelanggan terhadap produk yang dibeli atau diguna pakai. Pembelian produk oleh pelanggan disebabkan beberapa faktor seperti kegunaan produk, pengiklanan yang bagus dan mengikut gaya terkini.

Bagi Aaker (2000) menilai bahawa kesedaran jenama sememangnya memainkan peranan yang amat penting dalam persepsi pengguna terutamanya apabila corak pembelian mereka masih belum ditentukan. Barangan berjenama juga dikatakan lebih memberikan keyakinan Selain itu, media dan pengiklanan adalah alat yang berkesan untuk memberi kesedaran dalam mempengaruhi persepsi pengguna (Kazmi, S.Q. 2012).

Son Dong Yeop et al. (2012) dalam kajiannya A Study on Consumers’ Perceptions and Emotional and Behavioral Attitudes Concerning the Usefulness of Information on All Cosmetic Ingredients Used, berpendapat bahawa dalam usaha untuk meningkatkan persepsi pengguna mengenai maklumat produk, pendidikan mengenai fungsi dan jenis bahan-bahan kosmetik perlu disediakan secara berterusan. Dasar ini juga boleh memberi mandat bahawa pengeluar dan pengedar produk-produk kosmetik juga merangkumi penerangan bertulis daripada fungsi dan kesan semua bahan-bahan yang digunakan sebagai sebahagian daripada produk mereka.

Hill, A. (2011), telah memberikan beberapa tips, memandangkan pembungkusan memainkan peranan penting dalam mempamerkan jenama. Hill percaya bahawa pembungkusan merupakan perkara pertama yang dilihat oleh pengguna. Malah, pembungkusan boleh menjadi pengaruh tunggal dalam mempengaruhi persepsi pembeli. Menurut Hill lagi, syarikat-syarikat kecil sering akan melabur dalam pembungkusan produk mereka jika dibandingkan dengan bahagian-bahagian lain dalam memperkenalkan jenama. Beliau menulis bahawa pakej kuat berpengaruh adalah ungkapan yang sahih dalam konteks personaliti jenama dan mampu menyampaikan mesej secara jelas kepada audien atau pengguna. Ini adalah kunci dalam menyasarkan pelanggan untuk membeli dan pelanggan juga rasa seolah-olah produk tersebut sedang bercakap kepada mereka walhal ianya hanyalah mesej dari kotak pembungkusan (Gupta, V. 2013 : 5).

Berdasarkan kajian lepas, dapat dilihat bahawa kajian persepsi pengguna produk kosmetik kurang dilaksanakan di Malaysia dan kajian yang dijalankan juga tidak berfokuskan kepada produk kosmetik terbaharu. Oleh itu, masih terdapat ruang yang belum dikaji iaitu berkaitan persepsi masyarakat Malaysia sendiri dalam konteks penerimaan terhadap produk kosmetik terbaru. Oleh itu, kajian ini bertujuan mengisi kekosongan ruang-ruang yang ditinggalkan oleh pengkaji terdahulu dengan menjalankan satu bentuk kajian kuantitatif dalam mendapatkan perspektif masyarakat Malaysia yang terdiri daripada penduduk sekitar Bandar Baru Bangi terhadap penerimaan terhadap produk kosmetik yang baru dikeluarkan.


4.0  HASIL ANALISIS DATA

Nyatakan sedikit intro untuk memperkenalkan kajian, contoh:
Kajian ini dilakukan untuk menganalisis tahap penerimaan penduduk Bandar Baru Bangi terhadap produk kosmetik yang baharu diperkenalkan, bla bla bla....

(A) LATAR BELAKANG PERIBADI

Berdasarkan jadual di atas, kajian ni telah dijalankan ke atas  33% lelaki atau 33 orang lelaki dan 67% atau 67 orang perempuan yang telah dipilih sebagai responden dalam menjawab soal selidik yang diberikan. Responden adalah terdiri daripada penduduk-penduduk sekitar Bandar Baru Bangi.

UMUR

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
18 TAHUN KEBAWAH
12
12.0
12.0
12.0
19-25 TAHUN
58
58.0
58.0
70.0
26-30 TAHUN
15
15.0
15.0
85.0
30 TAHUN KE ATAS
15
15.0
15.0
100.0
Total
100
100.0
100.0


Dalam konteks umur, terdapat 12% atau 12 orang responden terdiri daripada responden yang berumur 18 tahun ke bawah, 58% atau 58 orang pula terdiri daripada 19 tahun hingga 25 tahun, manakala bagi umur 26 hingga 30 tahun dan 30 tahun ke atas masing-masing mencatat 15 orang responden atau 15% bagi setiap peringkat umur.

JANTINA

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
LELAKI
33
33.0
33.0
33.0
PEREMPUAN
67
67.0
67.0
100.0
Total
100
100.0
100.0



BANGSA

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
MELAYU
71
71.0
71.0
71.0
CINA
13
13.0
13.0
84.0
INDIA
12
12.0
12.0
96.0
LAIN-LAIN
4
4.0
4.0
100.0
Total
100
100.0
100.0


Merujuk jadual di atas, jumlah bangsa bagi responden yang telah menjawab soalan selidik yang diberikan adalah sebanyak 71 orang atau 71% bangsa Melayu. Manakala bangsa Cina 13 orang atau 13%, bangsa India 12 orang dan bagi lain-lain bangsa seramai 4 orang atau 4%.


AGAMA

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
ISLAM
74
74.0
74.0
74.0
BUDDHA
9
9.0
9.0
83.0
HINDU
10
10.0
10.0
93.0
KRISTIAN
6
6.0
6.0
99.0
LAIN-LAIN
1
1.0
1.0
100.0
Total
100
100.0
100.0


Jadual di atas menunjukkan agama responden yang terdiri daripada agama Islam, Hindu, Buddha dan lain-lain. Responden yang beragama Islam adalah seramai 74 orang bersamaan 74%. Agama yang kedua tertinggi ialah agama Hindu iaitu sebanyak 10% manakala Buddha sebanyak 9% atau 9 orang, Kristian 6% dan lain-lain agama hanya terdiri daripada 1% sahaja.

KELAYAKAN_AKADEMIK

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
SPM
18
18.0
18.0
18.0
DIPLOMA
22
22.0
22.0
40.0
IJAZAH
45
45.0
45.0
85.0
LAIN-LAIN
15
15.0
15.0
100.0
Total
100
100.0
100.0


Berdasarkan jadual di atas, kelayakan akademik adalah salah satu demografi yang dikaji. Daripada 100 responden, 18 orang daripadanya berkelayakan SPM, 22 orang adalah berkelayakan diploma, 45 orang mempunyai ijazah dan lain-lain kelayakan mencatatkan sebanyak 15 orang seperti PMR, Master dan sebagainya.

KATEGORI_PENDAPATAN_BULANAN_SEISI_RUMAH

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
BAWAH RM1000
19
19.0
19.0
19.0
RM1001-RM3000
42
42.0
42.0
61.0
RM3001-RM6000
29
29.0
29.0
90.0
RM6001 KE ATAS
10
10.0
10.0
100.0
Total
100
100.0
100.0


Bagi kategori pendapatan bulanan seisi rumah, Bagi pendapatan kurang RM1000 seramai 19 orang atau 19%, pendapatan antara RM1001 hingga RM 3000 seramai 42 orang atau 42%, pendapatan bagi RM3000 hingga RM6000 seramai 29 orang atau 29% dan pendapatan RM6000 ke atas adalah seramai 10 orang bersamaan 10%.

SEKTOR_PEKERJAAN

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
KERAJAAN
27
27.0
27.0
27.0
SWASTA
31
31.0
31.0
58.0
SENDIRI
26
26.0
26.0
84.0
LAIN-LAIN
16
16.0
16.0
100.0
Total
100
100.0
100.0


Bagi sektor kajian pula, seramai 27 orang adalah terdiri daripada penjawat awam dan 31 orang adalah pekerja swasta. Manakala, bagi yang bekerja sendiri adalah seramai 26 orang atau 26% serta selebihnya iaitu 16 orang adalah terdiri daripada lain-lain sektor pekerjaan.


JUMLAH_PERUNTUKKAN_PERBELANJAAN_BULANAN_UNTUK_PRODUK_
KECANTIKKAN

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
BAWAH RM50
45
45.0
45.0
45.0
RM 100-RM300
45
45.0
45.0
90.0
RM301-RM600
8
8.0
8.0
98.0
RM601 KE ATAS
2
2.0
2.0
100.0
Total
100
100.0
100.0


Bagi jumlah peruntukkan perbelanjaan bulanan seperti yang tercatat pada jadual di atas, dapat dilihat bahawa perbelanjaan bawah RM50 dan RM100 hingga RM300, kedua-dua kategori tersebut mencatat jumlah yang sama yakni masing-masing mencatat seramai 45 orang atau 45% dan bagi jumlah perbelanjaan sebanyak RM301 hingga RM600 adalah 8 orang serta 2 orang yang membelanjakan dari RM601 dan ke atas.

BAHAGIAN B : MAKLUMAT KAJIAN
Berikut adalah hasil analisis kajian yang dipersembahkan dalam bentuk graf.




Soalan 1: Saya sentiasa mengikuti perkembangan terkini tentang produk kosmetik terbaharu.
Soalan 2: Testimoni yang dikeluarkan oleh produk kosmetik baharu sering kali menarik perhatian serta mempengaruhi saya untuk mencuba.
Soalan 3: Saya ragu untuk mencuba produk kosmetik baharu kerana tidak yakin akan keberkesanannya.


Soalan 4: Produk kosmetik baharu akan memberikan kesan yang baik kerana mempunyai pelbagai pembaharuan dan formula terkini.
Soalan 5: Saya kerap membeli produk kosmetik baharu kerana produk yang baru dipasarkan sering kali mempunyai promosi yang menarik.

Soalan 6: Saya sering kali mencuba produk kosmetik baharu walaupun produk tersebut masih belum terkenal.

Soalan 7: Jika terdapat produk kosmetik baharu yang diperkenalkan oleh rakan, saya menerima produk tersebut dengan positif tanpa memperkecilkan keberkesanannya.

Soalan 8: Saya lebih yakin dengan produk kosmetik terdahulu kerana sudah mengetahui akan keberkesanannya.
Soalan 9: Saya hanya beli produk kecantikan yang sentiasa muncul di kaca tv atau majalah.

Soalan 10: Saya percaya produk kecantikan yang dijual secara dalam talian juga bermutu tinggi.

Soalan 11: Saya memilih keberkesanan produk tanpa memikirkan iklan atau artis yang menjadi duta.

Soalan 12: Keberkesanan produk kosmetik baharu sebenarnya tidaklah seperti yang dijanjikan.

Soalan 13: Saya sanggup berbaris panjang dan menghabiskan sejumlah wang semata-mata untuk mendapatkan produk kosmetik terbaharu.

Soalan 14: Walaupun produk kosmetik tersebut masih baru dan tidak dikenali, saya tetap ingin mencubanya disebabkan duta produk tersebut terdiri daripada artis terkenal.
Soalan 15: Kebanyakkan rakan-rakan saya yang telah mencuba produk kosmetik baharu sering kali menperolehi hasil yang tidak memuaskan.

Soalan 16: Saya tidak peduli langsung dengan kelebihan produk baharu kerana saya tidak suka akan pembaharuan.

Soalan 17: Saya sering kali memandang sinis akan penjual yang cuba memasarkan produk kosmetik terbaharu kerana saya yakin bahawa produk tersebut tidak berkesan sebagaimana yang dikatakan oleh penjual tersebut.


5.0       PERBINCANGAN

Analisis kajian ini dibahagikan kepada tiga bahagian. Bahagian yang pertama ialah tahap penerimaan masyarakat di sekitar Bangi terhadap produk yang baharu diperkenalkan. Kedua ialah bahagian keyakinan pengguna terhadap keberkesanan produk baharu. Seterusnya, bahagian terakhir ialah tahap sambutan dan juga perasaan ingin mencuba masyarakat di sekitar Bangi terhadap produk-produk baharu. 

 5.1.1    Tahap Penerimaan Masyarakat di Sekitar Bangi terhadap Produk Kosmetik yang Baru Diperkenalkan

Berdasarkan hasil kajian, majoriti masyarakat di sekitar Bangi iaitu seramai 45 orang daripada 100 orang jumlah responden lebih yakin dengan produk kosmetik terdahulu berbanding produk baharu. Ini menunjukkan masyarakat di sekitar Bangi kurang menerima produk kosmetik yang baharu. Hal ini mungkin disebabkan oleh mereka tidak begitu yakin dengan produk baharu dan mereka menganggap produk baharu berpotensi membawa kesan yang lebih buruk kepada pengguna. Masyarakat juga sering beranggapan bahawa produk kosmetik yang terdahulu lebih berkesan berbanding produk kosmetik baharu kerana faedah dan perubahan positif produk kosmetik terdahulu lebih jelas keberkesanannya.

            Berdasarkan dapatan kajian yang telah dilakukan, didapati responden tidak yakin dengan produk kosmetik  baharu berbanding produk kosmetik yang terdahulu. Jadi ini membuktikan mereka lebih menerima dan yakin terhadap produk kosmetik yang terdahulu mungkin disebabkan beberapa faktor. Hal ini juga adalah disebabkan produk-produk terdahulu sudah terkenal dan tidak lagi ragu akan keberkesanannya kerana telah dibuktikan oleh rakan-rakan yang telah memakai produk tersebut. Dengan perolehan positif terhadap produk terdahulu maka tiada pertukaran produk dibuat kerana lebih yakin terhadap produk terdahulu.

            Hal ini dikukuhkan lagi apabila hasil kajian yang menunjukkan bahawa seramai 43 orang responden tidak langsung memperdulikan kelebihan produk baharu kerana mereka tidak suka akan pembaharuan. Mereka mungkin tidak mahukan pembaharuan disebabkan mereka sudah selesa dan berpuas hati dengan produk yang mereka gunakan. Hasil kajian juga membuktikan bahawa seramai 28 orang responden mengatakan bahawa mereka suka akan pembaharuan manakala 29 orang responden tidak pasti sama ada mereka suka akan pembaharuan atau tidak. Oleh itu, hal ini telah membuktikan bahawa tahap penerimaan penduduk di sekitar Bandar Baru Bangi terhadap produk kosmetik baharu adalah rendah.

5.1.2    Keyakinan Pengguna Terhadap Keberkesanan Produk Baharu

            Berdasarkan kajian yang telah dilakukan, beberapa orang responden setuju bahawa mereka meragui untuk mencuba produk kosmetik baharu kerana tidak yakin akan keberkesanannya. Hal ini mungkin kerana mereka masih belum melihat hasil yang positif daripada penggunaan produk kosmetik baharu tersebut. Disebabkan itu, mereka tidak yakin dengan keberkesanannya dan meragui untuk mencuba produk yang baru. Selain itu juga, faktor popularity sesebuah produk juga memainkan peranan penting kerana semakin terkenal sesebuah produk iti, semakin tinggi tahap keyakinan pengguna terhadap sesebuah produk. 

            Melalui kajian yang dilakukan, seramai 39 orang daripada reponden bersetuju bahawa keberkesanan produk kosmetik baharu sebenarnya tidaklah seperti yang dijanjikan. Keputusan ini mungkin disebabkan oleh testimoni yang dikeluar atau dipaparkan oleh syarikat-syarikat produk kosmetik terlalu melampau sehingga menyebabkan pengguna sukar untuk mempercayai keberkesanan produk baharu tersebut. Hal ini mungkin juga disebabkan oleh pengguna itu sendiri yang tidak mudah terpengaruh dengan iklan atau promosi yang dilakukan oleh syarikat produk kosmetik. Keraguan responden terhadap produk baharu jelas menyerlah apabila majoriti responden bersetuju bahawa mereka akan memandang sinis akan penjual yang cuba memasarkan produk kosmetik terbaharu kerana mereka yakin bahawa produk tersebut tidak berkesan sebagaimana yang dikatakan oleh penjual tersebut.

            Maka hal ini jelas membuktikan bahawa pengguna produk kosmetik di sekitar Bandar Baru Bangi ini tidak mudah terpengaruh dengan promosi yang dilakukan oleh penjual alat kosmetik. Pengguna produk kosmetik di sekitar Bangi juga sering memandang sinis terhadap penjual produk kosmetik. Oleh itu, hal ini jelas membuktikan bahawa tahap keraguan penduduk sekitar Bandar Baru Bangi terhadap produk kosmetik baharu adalah tinggi sekali gus menyebabkan mereka tidak memilih untuk membeli produk kosmetik terbaharu.
  
5.1.3    Tahap Sambutan dan juga Perasaan Ingin Mencuba Masyarakat Terhadap Produk Baharu

Berdasarkan hasil kajian, 59 orang daripada responden mengatakan bahawa mereka tidak  sanggup berbaris panjang dan menghabiskan sejumlah wang semata-mata untuk mendapatkan produk kosmetik terbaharu. Melalui data ini, jelaslah bahawa tahap sambutan dan perasaan ingin mencuba pengguna alat kosmetik di sekitar Bangi amat rendah.  Ini mungkin disebabkan mereka tidak berani untuk mengambil risiko bagi mencuba produk yang baru dikeluarkan. Mereka juga mungkin beranggapan bahawa produk baru tersebut akan membawa kesan yang lebih buruk.

            Melalui kajian ini juga, seramai 48 orang responden bersetuju bahawa mereka sentiasa mengikuti perkembangan terkini tentang produk kosmetik terbaharu. Ini mungkin disebabkan oleh promosi yang menyeluruh dan besar-besaran telah dilakukan oleh syarikat-syarikat produk kosmetik. Promosi atau iklan yang dilakukan ini bukan sahaja di akhbar mahupun di majalah, tetapi di kaca televisyen juga sering kali mempromosikan produk kosmetik terbaru. Ini secara tidak langsung membolehkan pengguna produk kosmetik akan mengetahui produk yang terbaru yang dikeluarkan oleh sesebuah syarikat produk kosmetik.

            Di samping itu, didapati majoriti daripada responden tidak setuju dengan kenyataan bahawa walaupun produk kosmetik tersebut masih baru dan tidak dikenali, mereka tetap ingin mencubanya disebabkan duta produk tersebut terdiri daripada artis terkenal. Melalui keputusan ini dapat dirumuskan bahawa tahap sambutan dan perasaan ingin mencuba masyarakat di sekitar Bandar Baru Bangi terhadap produk-produk baharu masih kurang. Perasaan ingin mencuba produk baru dalam kalangan pengguna produk kosmetik di sekitar Bandar Baru Bangi amat rendah mungkin disebabkan oleh faktor kesetiaan. Kebanyakkan pengguna produk kosmetik tidak gemar menukar jenis ataupun jenama produk kosmetik yang mereka gunakan. Mereka mungkin beranggap menggunakan produk kosmetik yang terdahulu adalah lebih baik disebabkan mereka melihat sendiri keberkesanannya dan membawa kepada kesan yang positif berbanding produk baru yang masih tidak dapat dibuktikan keberkesanannya.

3.5       KESIMPULAN DAN CADANGAN
           
Kesimpulannya, kecantikan adalah hak milik setiap insan walaupun ianya terlalu subjektif dan universal. Namun selepas masalah ‘kebimbangan penampilan diri’ seperti takut dianggap hodoh mula menjadi stigma dalam sesetengah masyarakat, produk kosmetik dipercayai mampu mencipta kecantikan yang diingini. Tambahan lagi, lambakan produk kosmetik di pasaran umpama cendawan tumbuh selepas hujan jelas mendorong masyarakat untuk terus taksub membeli produk kosmetik walaupun produk tersebut baru sahaja diperkenalkan. Senario ini jelas sekali mengundang beberapa individu untuk mengambil kesempatan menjual produk kosmetik yang boleh memudaratkan kesihatan pengguna seperti produk yang mengandungi bahan kimia yang berbahaya dan tidak mempunyai kelulusan dari Kementerian Kesihatan Malaysia.

            Berdasarkan kajian tentang tahap penerimaan masyarakat terhadap produk kosmetik yang baru diperkenalkan, dapat disimpulkan bahawa majoriti responden dalam kajian ini tidak yakin akan produk baharu. Hal ini dapat ditunjukkan melalui analisis data kajian di mana pengguna di sekitar Bandar Baru Bangi kurang menerima produk kosmetik yang baru diperkenalkan kerana lebih yakin akan keberkesanan produk yang terdahulu. Pada masa yang sama, kajian ini juga dapat membuktikan bahawa tahap sambutan terhadap produk kosmetik yang baru diperkenalkan dalam kalangan penduduk sekitar Bandar Baru Bangi adalah sangat rendah.

Oleh itu, bagi meningkatkan tahap penerimaan pengguna terhadap produk kosmetik yang baru diperkenalkan, pihak penjual haruslah menggunakan pendekatan yang lebih kreatif dan mesra pengguna dalam merangsang minat pengguna untuk membeli produk kosmetik yang baru sekali gus mampu bersaing dengan produk kosmetik yang sedia ada. Walau bagaimanapun, pihak yang berwajib juga perlu memainkan peranan dengan melakukan pemantauan yang kerap terhadap premis dan pengeluar produk kosmetik bagi mengatasi sikap individu yang sering melanggar etika dan undang-undang terutamanya dalam aspek keselamatan produk dan pengguna. Seterusnya, pihak pengguna juga perlu mengawal keinginan untuk kelihatan cantik dengan tidak mudah terpedaya dengan iklan-iklan produk kosmetik yang sering dipaparkan sama ada di media cetak mahupun media elektronik. Pada masa yang sama, pengguna juga boleh membuat sedikit kajian tentang sesuatu produk seperti mencari maklumat, melakukan pembacaan dan meminta pendapat dan saranan pakar agar produk kosmetik yang dipilih tidak memberi kesan buruk sekiranya digunakan.


RUJUKAN

Ary, D., Jacobs, L.C, & Razavieh, A. 1990. Introduction to Research in Education, Fort Worth: Harcourt Brace College Publishers.
Ferrinadewi, E. 2008. Merek dan Psikologi Konsumen Edisi Pertama. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Gupta, Vandana. 2013. A Study on Consumer Perception and Brand Personality Traits for Making Cosmetic Purchase Decisions. Journal of Management, Volume 5, Issue 1: 1 – 22.
Kazmi, S.Q. 2012. Consumer Perception and Buying Decisions (The Pasta Study). International Journal of Advancements in Research & Technology, Volume 1, Issue 6, November-2012: 1 – 10.
Mohd Rizal & Thay Cheow Yin. 2007. Tahap Hubungan Etnik: Kajian Di Kalangan Pelajar Yang Mengikuti Kursus Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan (Kemahiran Hidup), Universiti Teknologi Malaysia.
Rakhmat, J. 2005. Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sehat Kabau. 2012. Hubungan Antara Pemakaian Jenis Kosmetik Dengan Kejadian Akne Vulgaris. Tesis Dr. Fal, Program Pendidikan Sarjana Kedokteran Fakultas Kedokteran, Universitas Diponegoro.
Son, Dong Yeop, Lee, Eunhee, Park, Sang Mi & Lee, Kihyun. 2012. A Study on Consumers’ Perceptions and Emotional and Behavioral Attitudes Concerning the Usefulness of Information on All Cosmetic Ingredients Used.  Journal of Consumer Interests Annual. Volume 58, 2012: 1 – 2.

No comments:

Post a Comment