Monday, 22 February 2016

Jurnal Refleksi Media Sosial Sebagai Medium Pemasaran Argan Oil Herbahut



Jurnal Refleksi Media Sosial Sebagai Medium Pemasaran
Produk Kecantikan Yang Berkesan

Disediakan Oleh:
Nurul Zafirah Binti Ismail
Nawwar Aqilah Binti Mohd Fauzi
Nurliyana Shamimi Binti Ismail
Muhammad Azree Bin Mohd Ezmi
Nursyamimi Syahira Binti Saripan


1.0  Pengenalan

Jurnal refleksi ini ditulis adalah bertujuan untuk melaporkan setiap langkah kerja yang dilakukan sepanjang menyiapkan kertas kerja kami yang bertajuk “media sosial sebagai medium pemasaran produk kecantikan yang berkesan”

Di dalam jurnal refleksi ini kami menceritakan tentang peristiwa-peristiwa yang penting, pengalaman, kelemahan-kelemahan semasa menjalankan kajian, kekuatan kami untuk menjalankan kajian dan langkah-langkah untuk memperbaiki tugasan kami. Kajian kami ini memerlukan beberapa langkah yang perlu dilakukan mengikut urutan. Kami akan menceritakan peristiwa yang penting mengikut urutan supaya penceritaan kami akan lebih jelas dan dapat disampaikan dengan mudah.

Kajian kami ini dilakukan dengan kerjasama 5 orang ahli kumpulan kami yang terdiri daripada 4 perempuan dan seorang lelaki serta tidak lupa pertolongan pensyarah kami iaitu Dr Maharam Binti Mamat yang banyak membantu kami dan mengajar kami cara yang betul dalam menyiapkan tugasan ini. Kami juga turut menceritkan perkara yang kami pelajari semasa menyiapkan tugasan ini. Secara jujurnya, ini merupakan kajian pertama yang kami jalankan secara berkumpulan di Universiti Kebangsaan Malaysia. Hal ini kerana, kesemua ahli kumpulan kami majoritinya merupakan pelajar tahun 1 yang buat pertama kalinya melibatkan diri dalam kerja kumpulan di Univerisiti Kebangsaan Malaysia. Tugasan kami untuk subjek Kemahiran Menulis ini dibawah kendalian Dr Maharam Mamat sedikit mencabar kerana kami ditugaskan untuk menjual produk kecantikan menggunakan modal sendiri dan strategi sendiri. Memandangkan diantara kami tiada yang mempunyai pengalaman menjual produk kecantikan, perjalanan aktiviti kami agak berjalan dengan lambat namun sentiasa bergerak.

Sudah tentu pada mulanya sukar untuk kami mencari rentak untuk bekerja berkumpulan namun selepas beberapa kali melakukan perbincangan kami mula memahami antara satu sama lain. Perkara tersebut menjadi kekuatan kumpulan kami.


2.0 Peristiwa-Peristiwa Penting Sepanjang Menjalankan Projek

Kehadiran kami untuk kuliah subjek Kemahiran Menulis hanya pada minggu yang kedua. Hal ini kerana, kami sekumpulan mendaftar lambat subjek ini berikutan pemilihan subjek yang terhad dan kekangan masa. Pensyarah memuatnaik arahan untuk mencari ahli kumpulan diantara 5 orang satu kumpulan di I-Folio. Namun akibat tidak bersemuka, pencarian ahli kumpulan agak sukar dijalankan. Oleh yang demikian, kami semuanya berjumpa hanya di I-Folio yang kebetulan kelima-lima orang ingin mencari ahli dan akhirnya kami membuat Whatsapp Group. Di dalam whatsapp group kami hanya memperkenalkan nama dan tidak banyak berkomunikasi. Pada 7 Oktober kami mnghadiri kuliah pertama kami di Perpustakaan Tun Sri Lanang di Bilik Serbaguna Aras 2. Kami mula berjumpa di hari kuliah itu dan mula berkenalan dan berbincang secara ringkas tentang tugasan yang diberikan. Berkaitan tugasan, pensyarah pada permulaannya sudah memberitahu mengenai tugas-tugas yang perlu dilakukan. Oleh itu, ini memudahkan kami sewaktu perbincangan kerana semua ahli sudah mengetahui secara umum mengenai tugasan yang perlu dilakukan.

Perbincangan kami merangkumi mengenai pemilihan tajuk yang hendak dilakukan dan skop kajian yang akan kami tumpukan bagi projek ini. Perbincangan ini telah dihadiri oleh kesemua ahli kami tanpa sebarang pengecualian. Dalam perbincangan tersebut, kami telah memperoleh beberapa idea dan cadangan yang diutarakan oleh ahli-ahli kumpulan kami. Antara cadangan tersebut adalah sebuah kajian mengenai “kepentingan penjagaan kulit dalam kalangan mahasiswa dan mahasiswi di Universiti Kebangsaan Malaysia”. Kami bercadang untuk memilih beberapa fakulti di sekitar UKM dan mencari responden seramai 50 orang untuk menjawab soalan kami. Cadangan kedua pula ialah berkaitan “media sosial sebagai medium pemasaran produk kecantikan yang berkesan”. Disebabkan kekangan masa dan bajet kami sependapat untuk melakukan kajian mengenai cadangan yang kedua iaitu “media sosial sebagai medium pemasaran produk kecantikan yang berkesan”. Hal ini demikian kerana, kami berpendapat bahawa pada zaman ini penjualan secara atas talian begitu mendapat perhatian yang meluas dan mudah untuk dilakukan.

Setelah diteliti dan diperhalusi tajuk projek kami. Kami bersetuju untuk mencari dan mengedarkan soalan secara atas talian kepada 100 responden. Kami menggunakan “google document” bagi membuat soalan berkaitan kajian kami. Kami juga mengagihkan kerja-kerja kepada bentuk individu agar lebih mudah dan sistematik serta adil dan saksama. Setiap dari kami juga diberi tarikh untuk menyiapkan kerja masing-masing bagi memastikan kelancaran tugasan yang diberikan.

Memandangkan kajian kami mengenai media sosial maka tidak perlulah kami mengadakan kajian lapangan atau tinjauan. Kami bersetuju pada 9 Oktober untuk mengadakan perjumpaan untuk kali yang kedua di PTSL. Tujuan perjumpaan ini ialah untuk berbincang secara teliti mengenai soalan kajian kami dan bagaimana cara kami mempromosikan produk kami iaitu “Herbal Hut Argan Oil” di media sosial. Kami sependapat untuk membuat satu iklan mengenai Argan oil herbalhut dan melakukan promosi harga bagi menarik pelanggan di media sosial. Soalan kaji selidik kumpulan kami juga sudah disiapkan dan hanya perlu disebarkan kepada media-media sosial untuk mendapatkan maklum balas. Kami menggunakan aplikasi whatsapp sebagai medium untuk menyebarkan soalan kami kepada pelajar-pelajar UKM sendiri dan orang awam. Penyebaran soalan ini agak memakan masa juga kerana kami perlukan sekurang-kurangnya 100 orang responden bagi melengkapkan kajian kami.

Soalan soal selidik kami lebih tertumpu kepada bagaimana media sosial boleh menjadi suatu alat yang mampu menjana pendapatan yang lumayan dan mengkaji sama ada seseorang individu tersebut pernah atau tidak membeli produk kecantikan di media sosial. Menggunakan kemudahan seperti google document amat memudahkan kerja kami kerana kami tidak perlu menggunakan tenaga yang banyak dan responden juga tidak terbeban kerana dengan mudah boleh menjawab soal selidik kami. Selain itu, kemudahan google document ini apabila responden kami sudah mencapai sasaran yang ditetapkan maka secara automatik peratusan sudah disediakan melalui aplikasi ini. Hal ini, memudahkan lagi kerja kami untuk menganalisis kajian kami ini. Perjumpaan yang ketiga yang juga diadakan di PTSL bertujuan membincangkan dapatan yang kami perolehi melalui soalan soal selidik kami dan masing-masing memberi pendapat dan idea-idea yang bernas. Akhirnya kami dapat melengkapkan kaji selidik kami pada 18 November dan mula membuat belanjawan kumpulan kami. Hal ini kerana, pada 25 November belanjawan perlu di hantar kepada pensyarah. Selepas kami secara berkumpulan membuat belanjawan kami seterusnya membuat slaid pembentangan kami secara ringkas mengenai kajian kami yang telah dijalankan memandangkan tempoh pembentangan hanya 15 minit. Pada 28 November iaitu hari ahad kami telah membuat pembentangan terakhir di kelas kami dan kami bersepakat supaya semua ahli kumpulan kami dapat membentangkan slaid kerana kami bekerja di dalam suatu kumpulan yang memerlukan kerjasama yang kuat. Selepas pembentangan kami telah membahagikan kerja kepada dua kumpulan iaitu kumpulan yang menyiapkan kertas kerja dan kumpulan yang menyiapkan jurnal refleksi. Hal ini agar memudahkan kerja kami supaya siap sebelum tarikh akhir penghantaran tugasan iaitu pada 14 Disember.

3.0 Pengalaman Pembelajaran Yang Dialami

Sepanjang tempoh melaksanakan kajian, terdapat pelbagai perkara yang kami telah perolehi dan pelajari. Sebagai contoh, kami telah mempelajari kepentingan kerjasama dalam sesebuah kumpulan. Tanpa sikap kerjasama, tugasan ini tidak akan dapat dilaksanakan dengan baik dan menepati masa. Setiap ahli kumpulan telah memberikan kerjasama yang sepenuhnya dan membolehkan kami melengkapkan tugasan ini tanpa sebarang pertelingkahan serta masalah. Contohnya kami akan mengadakan perbincangan terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan bagi mendapatkan pandangan setiap ahli kumpulan kami seperti apabila kami mahu membahagikan tugasan dan sebagainya. Kersama amat penting dan ini boleh didapati apabila kami secara berkumpulan memberikan idea dalam pembinaan soalan kaji selidik kami. Jika dilakukan oleh individu mungkin membuat soalan kaji selidik ini menjadi perkara yang susah namun jika dilakukan secara berkumpulan pelbagai idea dapat dikongsi bersama.

Seterusnya, kami juga telah mempelajari kepentingan sikap toleransi dan bertolak ansur. Tanpa toleransi, kumpulan ini tidak akan dapat berfungsi dengan baik kerana akan muncul pertelingkahan setiap kali terdapat perbezaan pendapat di dalam kumpulan. Setiap ahli kumpulan mestilah belajar untuk menerima pendapat dan pandangan orang lain dengan baik dan bersedia menerima kritikan dari orang lain juga. Oleh itu, kami telah mengadakan perbincangan apabila terdapat sebarang perbezaan pendapat supaya kami dapat mencari solusi yang dipersetujui oleh setiap ahli. Toleransi juga boleh dilihat apabila ada dikalangan ahli kami yang tidak dapat menghadiri perbincangan atau mempunyai masalah yang tidak dapat dielakkan, akan ada ahli yang secara sukarela membantu dengan kemampuan yang ada. Sikap ini lah yang jarang ada pada setiap pelajar.

Selain itu juga, kami telah mempelajari tentang pengurusan masa. Pengurusan masa yang baik adalah sangat penting dalam melaksanakan sesuatu kerja supaya kerja tersebut dapat diselesaikan dengan sempurna dan siap pada waktunya. Kami telah berjaya membahagikan masa kami dengan cekap supaya kami mampu untuk meluangkan masa untuk berbincang. Kami juga tidak membazir masa atau menangguhkan perlaksaan tugasan ini. Hal ini menyebabkan kami tidak tergesa-gesa untuk menyelesaikannya dan membolehkan kami menghasilkan hasil kerja yang bermutu.

4.0 Kelemahan- kelamahan Sepanjang Projek Dijalankan

Sepanjang projek ini terdapat pelbagai kelemahan yang dikesan mengenai tajuk kajian kami ini iaitu, “media sosial sebagai medium pemasaran produk kecantikan yang berkesan”. Antara permasalahan ataupun kelemahan yang boleh dikesan adalah medium media social yanh digunakan dilihat kurang diberi kepercayaan 100 peratus oleh pengguna terhadap kami selaku peniaga. Meskipun dalam skala yang kecil, namun tahap kepercayaaan yang kurang dilihat turut memberikan impak kepada kami untuk menjual produk ini dengan mudah. Misalnya terdapat ramai yang bertanyakan apa nombor pendaftaran perniagaan kami secara atas talian, daripada mana kami memperolehi bekalan produk, siapa pemilik sebenar yang menguruskan perniagaan ini dan adakah harga yang kami tawarkan ini berpatutan ataupun tidak.

   Persoalan demi persoalan yang diutarakan sedikit sebanyak membuatkan kami kurang senang kerana pengguna media social tidak dapat melihat sendiri produk yang kami jual secara nyata. Ramai juga yang beranggapan bahawa perniagaan atas talian yang melibatkan penggunaan media social menipu mereka dan ada juga yang beranggapan produk yang kami niagakan ini tidak tulen. Namun begitu, setelah kami jelaskan situasi sebenar bahawa kami merupakan pelajar di Universiti Kebangsaan Malaysia yang sedang menjalankan tugasan kami untuk penilaian akhir kursus baru mereka percaya dan tidak menimbulkan isu-isu yang dirasakan sedikit berat untuk kami harungi.

   Dalam pada itu juga, masalah lain yang timbul sepanjang kajian kami ini adalah kesukaran mencari pembeli yang benar-benar berminat untuk membeli produk argan oil herbalhut kami. Ini kerana, ada kalangan pengguna media social menggunakan medium ini untuk memperlekehkan kami seperti membandingkan harga-harga di pasaran dengan harga yang kami tawarkan. Ada juga yang menggunakan pendekatan media social ini untuk mengganggu kami dengan perkara yang tidak berkaitan langsung dengan produk yang kami jual. Hal ini terjadi kepada ahli kumpulan wanita terutamanya apabila ada nombor-nombor yang tidak dikenali mula masuk dan mencari kesempatan terhadap mereka. 

Kelemahan lain yang boleh dikesan melalui penggunaan media sosial ini sebagai alat mempromosikan produk kecantikan yang kami pasarkan adalah apabila timbul salah faham berkaitan penggunaan produk ini, kebaikannya dan berkaitan soal harga. Hal ini berlaku apabila pengguna media social mengangap Argan Oil yang kami jual boleh memutihkan kulit dan ada juga yang menganggap ianya boleh digunakan sebagai minyak untuk mengurut walhal info berkaitan produk ini sudah dinyatakan  jelas dalam poster yang kami terbitan.

   Berkaitan soal harga, ada juga dalam kalangan pengguna media social yang keliru antara harga asal produk ini dengan harga yang kami pasarkan sehinggu berlaku sedikit salah faham. Namun, kerana sikap professional ahli kumpulan yang tinggi, kami Berjaya mengharungi antara kelemahan-kelemahan penggunaan media social sebagai medium memasarkan produk kecantikkan dengan penuh kesabaran dan bersedia berhadapan dengan segala macam kemungkinan.

5.0 Kekuatan Projek Kajian

Seperti yang diketahui umum, projek pada kali ini menggunakan Argan Oil sebagai produk utama yang perlu dipasarkan. Bagi kami sendiri, produk ini sebenarnya menjadi nadi keberhasilan projek kami kerana kebanyakkan orang mengetahui akan kebekerkesan minyak ini untuk hal-hal kecantikkan mahupun kesihatan. Produk ini sememangnya mendapat permintaan yang cukup tinggi oleh masyarakat dan apabila kami memuat naik poster ataupun hebahan megenai produk ini, ternyata kami memperolehi pelbagai respon yang baik oleh pengguna laman social terutamanya di facebook dan instagram. Diakui terdapat maklum balas positif dan negatif, namun penggunaan media social dalam mempromosikan produk ini merupakan sebuah straregi yang sangat berjaya dan membuahkan hasil tidak seperti jika membuka kedia di mana-mana tempat.

   Kekuatan lain projek ini adalah, kami menjadikan media social seperti facebook dan instagram sebagai medium utama mempromosikan produk kecantikkan argan oil herbalhut kami. Hal ini kerana, umum mengetahui bahawa facebook memiliki pengaruh yang tersendiri untuk menarik minat orang membaca terus dan kemudian tertarik untuk bertanyakan leboh lanjut berkaitan prroduk yang kami pasarkan. Instagram pula merupakan suatu bentuk media baharu yang menjadi kegilaan remaja kini untuk mengetahui maklumat ataupu  trend-trend terkini. Oleh itu, instagram digunakan untuk menarik golongan remaja khususnyan untuk membeli produk kecantikan kami ini.

   Selain daripada itu, kekuatan projek ini dapat dijalankan dengan lebih mantap apabila adanya ahli kumpulan yang sentiasa bertoleransi antara satu sama lain disamping saling bekerjasama untuk menjalankan kajian dan projek ini. Meskipun terdapat kekangan masa yang dihadapi juga maslaah kewangan yang tidak mencukupi, kami saling bantu membantu supaya setiap kekurangan itu dapat diperbaiki. Ahli kumpulan sangat memainkan peranan tugas masing-masing dari waktu perujumpaan pertama, mesyuarat susulan, perbincagan kewangan, urusan jual beli produk dengan pensyarah kursus, tempoh promosi juga urusan jual beli sehinggalah hingga proses akhir iaitu proses menyiapkan laporan akhir, pembentanagan sehinggalah jurnal reflkesi.

6.0 Langkah-langkah Penambahbaikan

Dalam sesebuah projek, pasti akan berlakunya kekurangan ataupun kesulitan yang dialami. pelbagai langkah-langkah atau cadangan penambah baikkan boleh dilakukan. Antaranya adalah dengan melakukan persiapan awal dalam setiap proses promosi dan jual beli. Kekuarangan masa yang mencukupi menyebabkan timbul salah faham antara pengguna media social dengan pihak kami apabila kami tidak bersedia dan kurang yakin menjawab setiap persoalan yang diajukan oleh pengguna. Hal ini menimbulkan rasa kurang percaya antara pengguna media social dengan kami kerana mereka kurang yakin dengan jawapan kami yang tidak memuaskan. Hal ini menunjukkan betapa pentingnya persediaan awal sebelum melakukan sesuatu urusan perniaga kerana khuatir hal yang sama berulang kembali.

   Selain itu, cadangan lain yang boleh diutarakan adalah dengan melakukan hebahan melalui media jika benar-benar ingin menjalan suatu bentuk jualan secara besar-besaran. Meskipun projek yang dijalankan kini dalam lingkungan skala kecil atau erti kata lain dalam kampus, tidak mustahil jika kita boleh kembangkan rangka promosi ke pihak media bukan sahaja kita mendapat keuntungan yang lebih, malah nama kampus juga akan sama menigkat kerana ada kalangan pelajarnya yang menjadi usahawan muda. Ini seiring dengan hasrat Naib Canselor sendiri yang ingin menjadikan pelajar UKM yang berketerampilan dan holistik. Penggunaan media massa dalam hal ini sebenarnya mampu menarik lebih ramai pembeli untuk membeli produk ini dan tiadak hanya tertumpu kepada pengguna media social sahaja.

   Tambahan lagi, sebagai pelajar juga kita boleh memperbaiki kajian ini dengan menjalankan kajian soal selidik secara lisan dan nyata. Tidak bergantung kepada ‘google document’ semata-mata. Mungkin kerana penggunaan ‘google document’ yang lebih cepat menajadikan pelajar lebih cenderung memilih aplikasi ini, namun pengedaran boring soal selidiki sebenarnnya lebih efisyen dan dalam hal itu kita sendiri boleh melihat sejauh mana tahap kepuasan pengguna media social terhadap penjualan produk kecantikkan melalui media social terjawab secara lebih literal bukan sekadar menjawab secara atas talian semata-mata.
   

KESIMPULAN

Kesimpulan yang dapat diambil sepanjang projek ini dijalankan adalah “media sosial sebagai medium pemasaran produk kecantikan yang berkesan” merupakan suatu frasa yang cukup rasional kerana kebolehannya menarik pengguna untuk membeli kerana tahap kepantasannya dalam memberikan info berkaitan produk yang dijual.

   Media social yang menjadi tren masyarakat kini sememangnya memainkan peranan yang cukup baik untuk membantu peniaga atas talian terutamanya mempromosikan produk-produk mereka kerana ini adalah ‘syarikat’ utama mereka dalam menggerakkan perniagaa. Tanpa media social, sudah pasti perniagaan mereka tidak dapat bekembang dan produk yang dijual tidak mendapat sambutan dan tidak boleh dipasarkan.

   Oleh itu, sebagai masyarakat yang berminda wawasan kita tidak boleh memperlekehkan peniaga-peniaga atas talian yang menjadikan perniagaan ini sebagai sumber rezeki mereka kerana mereka telah mengharungi pebagai cabaran dan halangan untuk membangunkan perniagaan lebih-lebih lagi yang berniaga berkonsepkan produk kecantikkan yang semsetinya berhadapan dengan pelbagai persoalan rasional ataupun sebaiknya.

No comments:

Post a Comment